Kester Freriks verzorgt eerste Sjoerd de Vries lezing: ‘Het lied van het riet’

Op uitnodiging van de Stichting Sjoerd de Vries zal schrijver Kester Freriks op zondag 14 november vanaf 15.00 uur in de Doopsgezinde Kerk van De Knipe de eerste Sjoerd de Vries lezing verzorgen: De Deelen: het lied van het riet.

In de lezing legt Freriks de nadruk op De Vries’ schilderkunst in relatie tot het Friese landschap, waarbij de auteur ingaat op de symboliek van het riet, zoals De Vries dat vastlegde in zijn series ‘De Deelen’ en ‘Het lied van verdriet’. Ook vergelijkt hij de historische kaarten van Friesland, met name van De Deelen, met het werk van De Vries, een originele invalshoek die in de schilderkunst te zelden wordt gebruikt.

Kester Freriks (1954) is essayist, roman- en natuurschrijver. Hij heeft veertig titels op zijn naam staan, waaronder romans, poëzie, essays, vogelboeken en natuurbeschrijvingen. Hij ontving de Van der Hoogt-prijs voor Literatuur en werd tweemaal genomineerd door de Jan Wolkers Prijs voor het Beste Natuurboek en voor de Jan Hanlo Essayprijs. Recente publicaties zijn De kleuren van het wad. Van bedreigde zee tot Werelderfgoed; Verborgen wildernis. Over ruige natuur & kaarten in Nederland; Vogels kijken. Alle 300 Nederlandse vogelsoorten en  Stilte, ruimte duisternis. Verkenningen in de natuur.

Daarnaast schreef hij essays en catalogi over het werk van onder meer Jaap Min, Tjibbe Hooghiemstra en Philip Akkerman. Samen met Anita van Os van Galerie De Roos van Tudor stelde hij in Tresoar een expositie samen met historische kaarten en hedendaagse kunstwerken uit de collectie van De Roos van Tudor (2012).

Sinds 1981 is Kester Freriks verbonden aan de cultuur- en boekenredactie van NRC. Hij verblijft regelmatig in Friesland, aanvankelijk vele jaren in Hemrik en thans in een veenarbeidershuisje in de Groote Veenpolder.

De lezing duurt ongeveer drie kwartier. Daarna is er nog gelegenheid tot het stellen van vragen en een korte nazit met een hapje en een drankje.

Datum: 14 november 2021

Tijd: 15.00-17.00 uur

Plaats: Doopsgezinde Kerk De Knipe, Ds. Veenweg 61, 8456 HK De Knipe.

Parkeren kan op het grasveldje bij de Jan Jonkmanweg.

Kaarten à €7,50 zijn te reserveren via: info@stichtingsjoerddevries.frl

Voor informatie over de auteur: www.kesterfreriks.nl