Manuela Klerkx verzorgt tweede Sjoerd de Vries lezing: ‘Gent is de hoofdstad van mijn Friesland’

Op uitnodiging van de Stichting Sjoerd de Vries zal kunstkenner Manuela Klerkx op zondag 6 november vanaf 15.30 uur in de Doopsgezinde Kerk in De Knipe de tweede Sjoerd de Vries lezing verzorgen. Onderwerp is de voorliefde van Sjoerd voor de Vlaamse Primitieven. Manuela en haar man Oscar van Gelderen (voorheen verbonden aan uitgeverij Lebowski en momenteel actief als oprichter van OvG Management), verzamelen al sinds de jaren negentig hedendaagse kunst en zijn groot liefhebber van met name Belgische en Friese kunst. Beide zijn ook beroepshalve actief in Vlaanderen.

Het echtpaar leerde Sjoerd in 2012 kennen. Ze noemen zijn werk uniek, tijdloos, gedurfd en eigenzinnig. Geregeld bezochten ze hem in zijn atelier in Heerenveen. Manuela: “Daar spraken we over de kunst van Mondriaan (‘Sjoerd de Vries: ‘Die zit mij op de hielen’) en de Vlaamse Primitieven die hij ziet als zijn ‘geestesvaders’. Sjoerd zei altijd: ‘Gent is de hoofdstad van mijn Friesland.’ En met Friesland bedoelde hij dan Vlaanderen ofwel de Nederlanden van de 15e, begin 16e eeuw. Hij voelde zich een afstammeling van de Vlaamse Primitieven vanwege hun gedeelde liefde voor licht en ruimte in het landschap, de specifieke beeldopbouw en het uitgebreide gamma aan emoties bij het modelleren van de gezichten. In mijn lezing zal ik daar dieper op ingaan en proberen te illustreren waar die vergelijking met de Vlaamse Primitieven, in mijn ogen, op gebaseerd is.”

Manuela Klerkx behaalde haar doctoraal Franse taal- en letterkunde (1986) en Filosofie (1992) aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. In 1992 verhuisde zij naar Brussel en in 1994 naar Milaan waar ze tot 2000 werkte voor gerenommeerde galeries als Rodolphe Janssen, Massimo De Carlo en Karsten Greve. In 2004 opende zij haar eigen galerie KLERKX voor aanstormend talent uit binnen- en buitenland in Milaan. In 2010 verhuisde zij terug naar Nederland. Daar leerde ze haar huidige man, Oscar van Gelderen, voormalig uitgever en oprichter van OvG Management dat zich richt op het managen van kunstenaars en auteurs, kennen. Samen schreven zij het boek ‘Ontroerend goed: van kunst kijken naar kunst kopen’ (2016, Meulenhoff).

Sinds 2012 is Manuela werkzaam als kunstcoach en geeft zij inhoudelijk, strategisch en zakelijk advies aan kunstenaars met en zonder galerie. Daarnaast is zij als account manager en tekstschrijver betrokken bij GalleryViewer, een online kunstplatform voor Nederlandse en Belgische galeries.

De Stichting Sjoerd de Vries wil het werk van de kunstenaar Sjoerd de Vries (1941-2020) traceren, inventariseren en documenteren. Informatie over zijn oeuvre wordt bewaard in een omvangrijke database die vele honderden werken omvat. De Stichting streeft naar het onder de aandacht brengen (en houden) van het werk van Sjoerd de Vries, vanwege het belang van en de waardering voor zijn authentieke oeuvre en onderscheidende signatuur.

Inloop vanaf 15.00 uur.

Plaats: Doopsgezinde Kerk De Knipe, Ds. Veenweg 61, 8456 HK De Knipe.

Parkeren kan op het grasveldje bij de Jan Jonkmanweg.

Kaarten à €7,50 zijn te reserveren via: info@stichtingsjoerddevries.frl

De stichting heeft, in samenwerking met Frisian Colorists & Restorers uit Leeuwarden, een publicatie in voorbereiding in een gelimiteerde oplage waarin alle drie de lezingen uit deze reeks gebundeld worden.

De lezing en ook deze bijzondere uitgave wordt mede mogelijk gemaakt door FB Oranjewoud